Hikayat Salim Adil

Old price: RM25.00
RM23.50
You save: RM1.50 (6%) Save 6%
10 days
9789670627892
In stock
+

Hikayat Salim Adil

Author: Mohd Affandi Hassan

Publisher: Wadi al-Irfan

ISBN: 9789670627892

Year: 2017

Weight: 400g

Pages: 155 pp

Price: RM25


Dalam perkembangan sastera Melayu moden, terlalu banyak mitos direka-reka untuk menjadikan golongan tertentu sebagai pencetus sastera Melayu moden. Pada mulanya mitos itu diterima, maka muncullah gelaran ‘sasterawan negara’.

Kini mitos itu dimusnahkan oleh pembina mitos itu sendiri apabila ternyata mereka adalah pencetus penyelewengan sejarah intelektual dalam kebudayaan Melayu. Kini gelaran sasterawan negara menjadi ejekan setelah karya para sasterawan negara itu sebenarnya tidak bermutu, tetapi dijadikan ‘bermutu’ oleh Panel Anugerah Sastera Negara yang telah mereka-reka alasan palsu untuk membolehkan para sasterawan negara itu dilantik.

Setiap orang di antara mereka diberi ukuran yang sesuai dengan karya mereka; oleh itu tidak ada ukuran yang standard. Inilah pembohongan kritikan sastera yang dicipta oleh Panel Anugerah Sastera Negara supaya setiap orang yang dilantik itu mempunyai ukuran peribadi mereka sendiri yang dianugerahkan oleh Panel Anugerah Sastera Negara kepada mereka. Kaedah kritikan seperti ini diterima baik oleh para sarjana (ciritan) dan para sasterawan (picisan).

Hikayat Salim Adil membawa beberapa isu dan persoalan penting khususnya dalam perkembangan sastera Melayu moden yang berterusan sejak ASAS 50 menguasai sastera Melayu melalui kegiatan kewartawanan tempat mereka bekerja.

Karya ini adalah sebuah autobiografi intelektual yang keluruhnya berasaskan wacana pemikiran, bukannya berasaskan peristiwa yang berbentuk cerita seperti autobiografi biasa. Karya ini digarap dengan konsep dan teknik “stylization of ideas” yang diperkenalkan oleh Gagasan Persuratan Baru.

Walau bagaimanapun, peristiwa terpilih yang sesuai masih tetap dimasukkan untuk membantu pembaca memahami perkembangan peribadi seorang penulis yang serius.

Adapun yang penting di sini bukan peristiwa, tetapi isu dan persoalan penting yang menjadi tunjang kepada perkembangan intelektual dalam persuratan Melayu, sama ada yang berbentuk kreatif mahupun yang berbentuk kritikan sastera.

1) 'Sign in' di terlebih dahulu di bahagian atas kanan

2) Pilih buku-buku pilihan anda melalui klik 'Add Chart'

3) Klik 'checkout' jika anda sudah selesai memilih buku pilihan anda

4) Lengkapkan alamat penghantaran anda

5) Buat pembayaran sama ada melalui Online Transfer atau Bank in/ Cash Deposit atau Paypal

6) Lampirkan bukti pembayaran anda kepada [email protected] untuk tujuan pengesahan.

Sekiranya ada kesulitan untuk membeli secara online di website, untuk bantuan mohon hubungi kami dengan cara berikut:

Klik butang di atas untuk berkomunikasi dengan kami.

Kami menggunakan perkhidmatan Pos Laju untuk membuat penghantaran pesanan buku ke seluruh negara.

Tempoh masa penghantaran adalah 2 - 5 hari bekerja.

1. Bayaran yang dibuat & diemailkan bukti bayaran sebelum 9 AM (hari bekerja), akan terus diproses & dihantar pada hari yang sama.

2. Order atau bayaran yang dibuat selepas pukul 9 AM, akan diproses & dihantar pada hari bekerja berikutnya.

3. Pemprosesan order dibuat pada hari Isnin - Sabtu & penghantaran dilakukan pada hari bekerja Isnin - Jumaat.

4. Sekiranya syarikat courier cuti, order tetap akan diproses, tetapi hanya akan dihantar apabila syarikat courier mula beroperasi.

5. Tracking nuber akan dihantar terus kepada anda.

6. Kami akan maklumkan lebih awal jika ada perubahan waktu operasi semasa musim perayaan.

Bestseller